Jak vybrat font pro logo

Jak vybrat font pro logo

Přemýšlíte o novém logu pro svojí firmu a nevíte jaké vybrat písmo? Podívali jste se na Google Fonts, ale z tolika možností se vám zatočila hlava?

Máme pro vás základní přehled, který vám s výběrem vhodného typu písma pomůže.

Určete osobnost značky

Písmo, které na logu použijete, budete vyjadřovat styl a osobnost vaší značky. Bude také ovlivňovat myšlení a emoce vašich zákazníků. Dobře vybraný font pomůže ke správnému vnímání vaši značky. Naopak nevhodně zvolený font může vyvolat nechtěné asociace a snížit vaši důvěryhodnost.

O typu písma bude rozhodovat i obor ve kterém působíte. Můžete se držet zavedených zvyklostí anebo je můžete vědomě porušit, pokud např. chcete ukázat, že se lišíte od konkurence.

Než grafikovi zadáte práci, musíte si odpovědět pár otázek:

  • Kdo jsou zákazníci na které cílíte?
  • Jaký v nich má logo vyvolat dojem?


Vyberte typ písma

Hlavní rozdělení písem je na písma patková (Serif) a písma bezpatková (Sans Serif).

Patkové písmo (Serif)

Patkové

Patková poznáte podle zakončení (serifů, tedy patek) na koncích. Taková písma většinou působí seriózněji. Také se lépe čtou, zejména pokud jde o delší text. Hlavně v tištěné podobě.

Patkové písmo tedy bude vhodné pro právní firmy, finanční instituce a také pro materiály, které oslovují především korporátní klienty.

Charakteristika písma:

  • tradiční
  • klasické
  • důvěryhodné

Bezpatkové písmo (Sans Serif)

Bezpatkové

Bezpatková písma - jak už název napovídá - nemají žádná zakončení. Na první pohled působí moderněji. Často proto bývají volbou startupů a technologických společností, které tak signalizují, že se jedná o mladé, inovativní firmy. Tato písma se lépe čtou na monitorech a mobilních zařízeních.

Charakteristika písma:

  • moderní
  • čisté
  • minimalistické

Titulkové písmo

Titulkové

Titulková písma se dobře hodí pro nadpisy, ale nejsou vhodná pro čtení delších textů.

Charakteristika písma:

  • osobité
  • výjimečné
  • neobvyklé

Skriptové písmo

Skriptové

Elegantní loga mohou používat skriptová písma, která připomínají ručně psané písmo. Taková písma jsou vhodná pro nápisy a kratší texty. Často bývají hůře čitelná při malých velikostech. Pokud jsou hodně zdobná, potřebují kolem sebe více prostoru, protože jinak se ztrácí jejich čitelnost.

Charakteristika písma:

  • elegantní
  • ozdobné
  • okázalé

Neproporcionální písmo

Neproporcionální

Někdy též označované jako strojové (angl. monospaced). Tato písma mají stejnou šířku znaků a jsou populární zejména mezi programátory, protože pomáhají zlepšit čitelnost kódu. Dříve se používala na psacích strojích.

Charakteristika písma:

  • technické
  • symetrické
  • programátorské

Další pojmy

Grafici používají v souvislosti s písmem ještě další výrazy, které ale běžný smrtelník nepoužívá. My se jimi v tomto článku zabývat nebudeme, jen doplníme 2 pojmy, se kterými jste se už mohli setkat.

Verzálky (Velká písmena)

Verzálky

Verzálky jsou velká písmena.

Minusky (Malá písmena)

Minusky

Minusky jsou opakem verzálek, tedy malá písmena.

Zaměřte se na čitelnost

Čitelnost

Logo musí být v první řadě dobře čitelné. Je ale zároveň nutné najít rovnováhu mezi čitelností a unikátností. Každá značka touží mít něco jedinečného a dobře zapamatovatelného.

Nebojte se kombinovat písma

Kombinace

Překvapivě dobře mohou fungovat kombinace dvou typů písem. Např. patkového a skriptového. Při výběru vhodných kombinací nezapomínejte koho plánujete oslovit a jak mu chcete svoji značku prezentovat.

Otestujte barevné, černobílé i inverzní verze

Barevné verze

Dobrý grafik vám vytvoří logo ve všech variantách v jakých se bude používat. Kromě barevné varianty proto počítejte i s černobílou. Některé firemní manuály připouští i inverzní varianty, tedy "prohození" barev. Kvalitní logo musí fungovat ve všech těchto případech.

Logo musí fungovat všude

Logo musí fungovat na všech platformách a při všech velikostech. Jak těch elektronických - mobil, tablet a počítač; tak i na tištěných. Proto než odsouhlasíte finální podobu loga, prohlédněte si ho:

  • na mobilním telefonu,
  • na monitoru,
  • vytištěné na papíře.

Nezapomeňte ani na:

  • barevnou variantu,
  • černobílou variantu,
  • inverzní variantu.

Ujistěte se, že je logo čitelné při:

  • malé velikosti,
  • běžné velikosti,
  • velké velikosti.

Vše funguje? Logo je čitelné? Působí tak, jak jste chtěli?

Gratulujeme, máte perfektní logo!

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními

nebo nám napište něco hezkého. Děkujeme!

Přihlaste se k odběru novinek.

© 2019 – 2024 Colorbee, s.r.o.

Designed by grafikli.cz in Prague